Fordon | Kostnad | Smidighet | Kapacitet |
---|---|---|---|
Cykelkärra | 2000 - 5000 kr | Ganska bra. Något längre ekipage, och något svårare vid backning. Fördel att kunna lämna kärran och fortsätta med enbart cykel. | Mycket bra. Varierar med modell, naturligtvis. Klarar nästan hur stor volym som helst |
Lastcykel - tre hjul | 10.000 - 20.000 kr | Bra. Väger ofta mindre än cykel + kärra. Mer kompakt än cykelkärra | Bra |
Lastcykel - två hjul | 10.000 - 15.000 kr | Bra eller mycket bra | Ganska bra. Vissa begränsningar i storlek |
Paketcykel | 5.000 - 10.000 kr | Bra eller mycket bra | Dålig jämfört med riktiga lastcyklar. Inte alltför skrymmande föremål. Hög tyngdpunkt |
Det går att lasta ganska mycket i en vanlig barnkärra, alltså en cykelkärra primärt byggd för att ge en säker och bekväm sittplats åt barn. Matkassar går till exempel bra. Om man vill transportera skrymmande saker (till exempel hela möbler) kan det vara värt att satsa på en speciell cykelkärra för gods. En fördel med cykelkärra mot lastcykel är att man bara behöver tillsätta kärran för att få stor lastkapacitet. En annan är att du bara behöver ta med kärran där det behövs, och sen kan fortsätta med bara cykeln.
Överkurs: Om du behöver frakta ett löjligt stort objekt, till exemel en dubbelsäng, en flaggstång osv, kan du först spänna fast cykelkärran i en änden på föremålet. Därefter fäster du noga andra änden av föremålet på pakethållaren så att alla spännen går ungefär genom samma punkt (och cykeln kan svänga relativt föremålet).
En lastcykel är ett seriöst fordon för frakt, och särskilt användbart om man kör med barn eller gods ofta. På en lastcykel med godsutrymmet framför föraren (som en Christiania-cykel) kan alltför hög last skymma sikten framåt. Å andra sidan har man väldigt bra uppsikt över ex. barn som färdas där.
En tvåhjulig lastcykel kallas ibland också för "Long John"-cykel. Fördelen är att den är smalare (och därmed något smidigare i trafiken) än en trehjulig, och kan göras enkare i styrningen och därmed något billigare. En nackdel är att den kan vara mindre stabil vid stopp och vid i/urlastning.
En paketcykel ligger mittemellan vanliga cyklar och lastcyklar. Den klarar gott tunga väskor bak och fram, och gärna med en speciell hylla fram. Den lastar mindre än övriga fordon på denna sida, och lasten hamnar högre upp. Mest känd som postcykel i Sverige.